Voorrang in de Alpen

Wat veel weggebruikers niet weten over voorrangsregels in de Alpen

Rijden op bergpassen en mooie bergwegen is wel even wat anders dan op de rechte wegen zoals wij in Nederland gewend zijn. De gewone verkeer- en voorrangsregels zijn uiteraard het zelfde maar er zijn een aantal voorrangsregels extra die in onze theorieboeken niet beschreven staan.

Een van die regels is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Met als reden dat stijgend verkeer moeilijker op gang komt dan dat wat naar beneden gaat.

Postbussen zijn een uitzondering op die regel, zij hebben altijd voorrang.

Gezond verstand

Maar ook bij deze regels kent men een uitzondering: des te smaller en gladder en gevaarlijker de bergweg, des te meer beroep moet er worden gedaan op gezond verstand. Als er een zwaarbeladen vrachtwagen de weg af komt kan die echt niet zomaar stoppen. Dus bij ingewikkelde situaties geldt: Wie het gemakkelijkst kan uitwijken doet dat. Vooral met sneeuw en gladheid.

Zuinig met brandstof of beter van niet?

Om zuinig met brandstof om te gaan zijn we gewend om met een laag toerental te rijden. In de bergen kan je juist beter gebruik maken van de trekkracht van de motor en dan is het beter om het toerental tussen de 3 á 4000 te houden. Ook zal de waterpomp dan sneller draaien en je motor beter gekoeld worden. Als je naar beneden gaat is het voordeel van een hoger toerental dat je op je motor afremt en niet alle belasting op je remmen komt.

Moet je steeds bij remmen als je je voet van het gaspedaal haalt? Schakel dan een tandje terug. In een automaat is het verstandig om op de steile bergwegen je bergversnelling te gebruiken.

Bij sneeuw en gladheid de bergweg op

In de winter zijn de bergpassen extra spannend en kunnen bij verkeerde moves levensgevaarlijk zijn. Hou je altijd aan de sneeuwkettingplicht als die van kracht is, te zien aan de borden met kettingen aan de kant van de weg. Vanaf november zijn in de alpen winterbanden bijna overal verplicht en sneeuwkettingen moet je bij je hebben. Neem sneeuwkettingen gewoon altijd mee op reis naar de alpen. Zelfs in de zomer hebben wij ze eens nodig gehad.

Sneeuwkettingen

Zorg dat je goed passende kettingen bij je hebt ( en handschoenen) en zorg dat je ze vooraf een keer hebt omgelegd. Dit voorkomt dat je zo`n eerste keer in de sneeuw en kou staat te klungelen. Rijd nooit te hard met kettingen en met gladheid.

Easy grip sneeuwketting

En tip van ons: Wij rijden vaak op besneeuwde wegen en passen en nee het is niet ons favoriete klusje om sneeuwkettingen om te leggen. Vandaar dat wij op zoek zijn gegaan naar gemak en veiligheid ineen. Wij gebruiken al jaren de easygrip sneeuwketting van Michelin. Heel handig om te leggen en weer af te halen. Rij er niet mee op asfalt want dan slijten ze snel. 

0 graden punt is het gevaarlijkst

Besef dat de gevaarlijkste situaties met sneeuw zich voordoen bij een temperatuur van rond het vriespunt. Vriest het harder dan pakt de sneeuw veel meer en ga je veel minder snel aan de glij. Rond het vriespunt is het dus extra alert zijn!

Tips voor op weg met sneeuwval en gladheid

Ga je op wintersport terwijl er net die dag sneeuwval en gladheid wordt verwacht?
1. Zorg voor voldoende (extra) voedsel en drinken in de auto.
2. Een paar waxinelichtjes met aansteker zorgen ervoor dat als de motor uitvalt en je gedwongen bent in de auto te blijven de auto vorstvrij blijft.
3. Rijdt nooit de tank leger dan halfvol zodat de motor bij nood genoeg brandstof heeft om langere tijd stationair te draaien.
4. Zorg voor een extra warme deken in de auto.
5. Zorg dat handschoenen en de sneeuwkettingen binnen handbereik liggen.

Met al deze weetjes en tips ben je goed voorbereid om van de prachtige bergpassen en wegen te genieten.

Voor iedereen die de weg opgaat een veilige en mooie heen en terugreis!

Met een winterse groet,
Gerda Manon

Naar onze site